top of page

הירשמ/י לעדכונים

הידד! העדכונים בדרך אליך

"המרקחת לתמיכה במרכז" – SUPPORT THE CENTER

מאמר זה נכתב לזכרו של אלכס טיברי, מטפל ברפואה סינית, חוקר ומרצה. ממיסדי הרפואה הסינית בקליפורניה, ארה"ב ומרצה ותיק ב- PACIFIC COLLEGE OF ORINTAL MEDICINE. בהשקפתו על רפואה סינית במערב, חידד אלכס את ההבנה שהרפואה הסינית עברה מרפואה של מצבי חסר או עודף נפרדים בסין לרפואה המשלבת מצבי חסר ועודף המתבטאים יחדיו בגוף נפש אצל אנשי המערב. מחלות אלו יתבטאו כמצבי עודף: חסימה וקפיאה של הצ'י והדם, חסימה של נוזלים – לחות וליחה ולצידן – מצבי חסר: חולשה חיסונית, חולשת מערכת עיכול, חולשת הנפש – עייפות ודיכאון.

ביום אביב אחד, בקליניקת הסטודנטים של ה-PACIFIC COLLEGE OF ORINTAL MEDICINE, בסן דייגו, הגיעה מטופלת בת 50, הסובלת ממיגרנות, כאבי ברכיים, נפיחות בטנית, יציאות רכות, תפקוד חסר של בלוטת התריס, דופק מהיר ומתגלגל ולשון חיוורת. בצר לי, פניתי לאלכס טיברי, שהנחה אותי בטיפול ושאלתי לעצתו. אלכס השיב לי במשפט, שישמש אותי הרבה שנים לאחר מכן, כמטפל ומרצה לרפואה סינית: "כאשר יש הרבה תסמינים, מופעים ותלונות למטופל – חזק בתחילה את האדמה".

על בסיס משפט זה, הבנה ונסיון קליני במטופלים ישראלים, מבוגרים, ילדים ותינוקות, פיתחנו ב- Iyar דניאלה ואנוכי, את "המרקחת לתמיכה במרכז" – SUPPORT THE CENTER.

המרקחת מחממת את המרכז ומסלקת קור. מפוררת, מייבשת ומנקזת ליחה ולחות, פותחת את פתחי הלב ומניעה את הצ'י בצורה חלקה. בנוסף, היא מחזקת את החיסוניות ואת הקשר בין הצ'י המזין – Ying Qi, לצ'י המגן Wei Qi.

המרקחת תטפל בהצטברויות של ליחה ולחות, חולשה של הקיבה והטחול, חסימה בתנועת הצ'י תוצאת קור במרכז וחולשת צ'י האדמה. היא מונעת חולי, מצבי התקררויות חוזרות, משפרת את העיכול ומחדדת את המודעות.

הרכב המרקחת:

קיסר:

Astragalus membranaceus - Huang Qi: מחזק את הצ'י, חמים ומתוק. מחזק טחול וצ´י. במצבי חסר בטחול המשלבים צניחה של הצ'י, דימום או קור. אלו יתבטאו בצניחת רחם, טחורים, יציאות רכות, דימום או נפיחות בטנית. מחזק את הצ´י המגן ומייצב את החיצון במצבי התקררויות חוזרות, מזין ובונה דם, מנקה לחות על ידי שיתון. מחדש את הרקמות ומאפשר החלמה פצעים כרונים. מחזק את הנשמה ואת המודעות.

שרים:

Cinnamonum zylanicum - Rou gui: קליפת הקינמון מחמם פנים, חריף וחם. מפזר קור עמוק ומחמם את התעלות, במצבי חסימה בצ'י, כאב ולחץ, תוצאה של הצטברות קור. מחמם ומחזק את Yang הכליות והטחול, ממריץ את העיכול ויצירת דם, משיב אש מזיקה למקומה.

Zingiber officinale - Sheng Jiang: הג'ינג'ר המיובש. משחרר חיצון חם, חריף וחם. משחרר את החיצון ומגרש קור, מחמם את המרכז ומפסיק הקאות. מפסיק שיעול ומייבש לחות בריאות ומפחית רעילות של צמחים אחרים.

Myristica fragrans – Nutmeg, Rou Dou Kou: אגוז מוסקט ורשת המשיה העוטפת אותו. מייצב, מכווץ וסופח, חריף וחמים. סופח מעיים ועוצר מצבי שלשול כרוני. מחמם את המרכז ומגרש קור, מאלחש כאב ומניע את הצ'י. Syzygium aromaticum – Clove ,ding xiang: אוגניית הציפורן. מחמם פנים ומגרש קור, חריף וחם. מחמם את המרכז ומפסיק בחילות והקאות, מניע את הצ'י, מאלחש כאב ומגרש הצטברויות של קור בתעלות, מחמם את הכליות ומעצים את ה-Yang.

עוזרים:

Eletaria cardamomum - Sha Ren: פרי ההל. מתמיר ליחה ארומאטי, חמים וחריף. מתמיר לחות ומפסיק הקאות, מניע את הצ'י במרכז ומחזק את הקיבה והטחול, מונע חסימת צ'י במרקחות המורכבות מצמחים כבדים וקשים לעיכול, מרגיע את העובר ומונע הפלה.

Thymus Vulgaris- Thyme, She Xiang Cao: בת קורנית, ארומאטי מריר וחמים. מניע את צ'י הריאות ומפסיק שיעול. מחזק את תנועת הצ'י המגן בתעלות, מסלק רוח לחות וקור.

Glycyrrhiza – Licorish, Gan cao: ליקוריץ. מחזק צ'י, מתוק וניטראלי. מזין את הטחול ומעצים את הצ'י. מלחלח את הריאות, מנקז לחות ומפסיק שיעול.מאלחש כאב, מפחית רעילות, מהרמן ומנקז אש מהלב.

משרת:

Ceratonia siliqua - Carob: דבש חרובים. קריר ומתוק. מזין את הצ'י, מכווץ ומצמת, מרגיע את העור ומנקה חום ורעילות.

דיון:

כשהביצורים חלשים, הבית פגיע בפני מזיקים:

ברפואה הסינית מרכז חזק משמעותו יציבות של יסוד האדמה, כזו המאפשרת לאדם להישאר יציב הן מול רוח חיצונית – פתוגן שעובר בסביבה והן מול מצוקה רגשית. המרקחת מחזקת את הצ'י המזין (Ying), ומהרמנת את תנועת הצ'י המגן (Wei).

הדיאלוג בין הצ'י המזין (Ying), והצ'י המגן (Wei) מלווה את הרפואה הסינית הקדומה עד ימינו אנו.

הרפואה הסינית מתארת את החוץ והחיצון כיסוד בעל מסוגלות להיות שלילי עבור האדם, להסיט את האדם ממסלולו הטבעי, מייעודו בחיים. ה חוץ ברפואה הסינית העתיקה הוגדר במונחים של שדים, רוחות, מזיקים[1] וברפואה הסינית המתקדמת יותר – רוח חיצונית, פתוגן, תזונה לא נכונה, אווירה שלילית סביב האדם, עקה, לחץ, עוינות.

הצ'י המקורי, המבטא את התפתחותו הטבעית והנכונה של האדם, מזין את האיברים הפנימיים, המרכז והביטוי הרגשי. כאשר הפנים מוזן וחזק – האדם יציב. כאשר הפנים חלש – כל חיצון יערער את האדם.

צמחים דוגמת Huang Qi יזינו את הצ'י, צמחים דוגמת Rou Gui יניעו אותו במסלולים, צמחים דוגמת Sheng Jiang יחממו ויגרשו קור וצמחים דוגמת Sha Ren יתמירו את הלחות החוסמת את התעלות. המרקחת מושלמת במצבים בהם תינוקות, ילדים ומבוגרים חווים התקררויות חוזרות, הצטברות של לחות במערכת הנשימה, רגישות לקור וחולשה עיכולית.

הצטברות לחות וליחה כסימן מוביל:

בספרות הסינית נכתב: "הטחול הוא המקור להצטברות ליחה והריאות הן המאחסן של הליחה".

משפט זה מבהיר את הקשר בין המחמם המרכזי והמחמם העליון בהיווצרות הליחה ובפגיעתה בגוף.

המהות של הטחול, היא הפרדה בין טהור ועכור. כאשר פעילות זו נפגמת, הליחה מצטברת במחמם העליון, בתחילה בריאות ובהמשך חוסמת את הלב ופתחי ההכרה. למעשה, רופאים סיניים בני זמננו, מדברים על "ליחת ריאות" ו-"ליחת לב", כמונח יותר נכון מ"ליחת חומר" ל-"ליחת אל חומר".

לטענתם, המחמם העליון הוא הבית של הנשימה ושל הנשמה וכאשר ליחה מצטברת בו, נוכל לראות הן תסמינים הקשורים לתפקוד הריאות והצ'י והן תסמינים הקשורים בלב וב-Shen. התסמינים המרכזים יהיו: טחול – נפיחות בטנית ויציאות רכות, ריאות – שיעול עם ליחה, נזלת, לב – מחשבות לא מסודרות, פטפוט מחשבתי, חוסר ריכוז וקשב.

חימום המרכז, התעלות והמסלולים:

המרקחת מכילה מרכיבים רבים בעלי איכות חמה, חמימה וחריפה. כאשר קור חודר אל המסלולים והאיברים הפנימיים, הוא יוצר כיווץ, היתקעות של צ'י \ דם וכאב. סימני מפתח לקור הגורם להיתקעות של הצ'י והדם יהיו לשון סגולה, חיוורת ורטובה בקצוות, ורידים תת לשוניים נפוחים, גושים בדם הווסת, כאב מכווץ. חימום המרכז, הזנת הטחול והקיבה בחום וגירוש הקור ימנע נפיחויות, שילשול, בחילות, הקאות ושיעול – תסמיני צ'י מורד הנובעים מקפיאת הצ'י.

ויסות המיניות:

המרקחת מכילה מרכיבים שתפקידם לווסת את המיניות וטיפול באימפוטנציה. לאורך ההיסטוריה נחשבה הפרעה בקיום יחסי מין כקור. קור ברחם אצל האישה וחולשת Yang אצל הגבר. הקור נבע מחדירת קור חיצונית או מחולשה פנימית של אש הכליות.

הצמחים:

Cardamon (Sha Ren), Clove (ding xiang), Zingiber (Sheng Jiang), Cinnamonum (Rou gui), Nutmeg(Rou Dou Kou)

כולם בעלי איכות חמה וארומטית ידועים בספרות הצמחים כחומרים אפרודיזיאקים (מעוררים מינית). חומרים אלו ממריצים את הצ'י והדם במחמם התחתון, מעלים רמות טסטוסטרון, מרגיעי נפש וחרדה ומגרשים תחושות רעות ועין הרע. בנוסף – נאמר ברפואה הסינית "צריך 1000 טיפות של דם, בשביל ליצר טיפה אחת של זרע". מקובל ב-Dui Yao שיטת שילובי הצמחים, הצמד Huang Qi + Rou Gui במטרה לחזק יצירת צ'י ודם, לחמם ולהניע בתעלות ובערוצים.

[1] תפילת הדרך מתארת השקפה יהודית דומה, המזהירה את האדם מפני החוץ. "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתוליכנו לשלום ותצעידנו לשלום ותדריכנו לשלום, ותגיענו למחוז חפצנו לחיים ולשמחה ולשלום. ותצילנו מכף כל אויב ואורב בדרך, ומכל מיני פורענויות המתרגשות לבוא לעולם, ותשלח ברכה במעשה ידינו, ותתננו לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו, ותשמע קול תחנונינו, כי אל שומע תפילה ותחנון אתה, ברוך אתה ה' שומע תפילה:"

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Social Icon

All written in this site, including health benefit statements has not been evaluated by the united states Food and Drug Administration. These products which are presented in this web site, are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Iyar herbals ltd. read more about this

bottom of page